Artykuł sponsorowany
Na czym polega cynkowanie z pasywacją?
Cynkowanie z pasywacją to jeden z najbardziej skutecznych sposobów ochrony metali przed korozją, który cieszy się dużym uznaniem w przemyśle. Proces ten polega na pokryciu powierzchni metalu cienką warstwą cynku, a następnie zabezpieczeniu jej specjalnymi substancjami chemicznymi. W artykule omówimy, na czym dokładnie polega cynkowanie z pasywacją, jakie są jego zalety oraz w jakich branżach jest stosowane.
Proces cynkowania z pasywacją
Cynkowanie z pasywacją to dwuetapowy proces, którego celem jest zapewnienie długotrwałej ochrony przed korozją dla różnych elementów metalowych. W pierwszym etapie powierzchnia metalu jest pokrywana cienką warstwą cynku, co odbywa się poprzez zanurzenie elementu w roztworze cynku lub natryskiwanie go specjalną mieszanką cynku i żywicy. Następnie, w drugim etapie, powierzchnia cynkowana jest poddawana pasywacji - czyli zabezpieczana specjalnymi substancjami chemicznymi, które tworzą na niej trwałą i odporną na działanie czynników atmosferycznych powłokę.
Zalety cynkowania z pasywacją
Cynkowanie z pasywacją ma wiele zalet, które sprawiają, że jest to jedna z najbardziej popularnych metod ochrony przed korozją. Po pierwsze, dzięki zastosowaniu cienkiej warstwy cynku, proces ten pozwala na uzyskanie bardzo dobrej przyczepności powłoki do powierzchni metalu, co przekłada się na długotrwałość ochrony. Po drugie, pasywacja zwiększa odporność powłoki cynkowej na działanie czynników atmosferycznych, takich jak wilgoć czy zmiany temperatur. Po trzecie, cynkowanie z pasywacją jest stosunkowo tanią metodą ochrony przed korozją, co czyni ją atrakcyjną dla wielu przedsiębiorstw.
Zastosowanie w różnych branżach
Cynkowanie z pasywacją jest stosowane w wielu branżach przemysłu, zarówno w produkcji elementów metalowych, jak i w ich konserwacji. W budownictwie metoda ta jest wykorzystywana do ochrony konstrukcji stalowych, takich jak rusztowania czy elementy dźwigów. W motoryzacji cynkowanie z pasywacją stosuje się do zabezpieczania podzespołów samochodowych, takich jak zawieszenia czy układy hamulcowe. W przemyśle maszynowym metoda ta jest wykorzystywana do ochrony różnego rodzaju części i podzespołów maszyn, takich jak łożyska czy przekładnie.